Hoe voer je het goede gesprek met je zieke  medewerker?

Als iemand weet hoe je het goede gesprek voert bij kanker, is het Yvonne Heesen. Als arbeidsdeskundige, casemanager, re-integratiespecialist en ervaringsdeskundige, kent Yvonne de verzuimproblematiek vanuit alle invalshoeken. Na meer dan 40 werkzame jaren is ze nog altijd ambitieus. 

‘Ik denk dat ik bovengemiddeld kan helpen. De Wet Verbetering Poortwachter (WVP), ziek zijn en Spoor 1 en 2 trajecten, daar kunnen mensen zichzelf in verliezen. Ik wil graag een wegwijzer zijn. En dat is ook hard nodig.’

'Werkgevers onzeker over hun rol bij kanker'

Als een werknemer de diagnose kanker krijgt, kan de werkgever positief bijdragen aan werkbehoud of een succesvolle re-integratie. Maar werkgevers vinden de begeleiding zelf ook lastig. Daarover gaat het interview met Michiel Greidanus van het Amsterdam UMC, die in februari 2021 promoveerde op het onderwerp.  'Werkgevers geven aan over onvoldoende kennis en vaardigheden te beschikken om de werknemer goed te begeleiden. Die kennis moet je echter wel paraat hebben op de dag dat iemand je komt vertellen: ik heb kanker.' 

'Structurele aandacht helpt de werknemer met kanker'

Als een werknemer de diagnose kanker krijgt, kan je als werkgever veel doen ter ondersteuning. En daarmee de kans op succesvolle re-integratie vergroten. Daarover gaat het interview met Marianne Muris, zij is opgeleid als Bedrijfsarts Consulent Oncologie (BACO). 

Haar belangrijkste advies? Aandacht geven. Meteen vanaf het begin en zeker niet pas na de behandelfase.